|
|||
|
Eindhovenaar, muzikant, singer-songwriter en frontman Jack Hustinx richtte in 2002 (toen met Richard van Bergen: gitaar, Nicky Hustinx: drums & Dick Wagensveld: bas) de roots band de ‘Shiner Twins’ op. De band werd aanvankelijk voorgesteld als tour band aan de Texaanse soul zanger Malford Milligan (die men o.w.v. zijn stem, wel eens vergelijkt met Otis Redding en Al Green), die in Europa wou touren. De samenwerking met Milligan duurde zo’n twee jaren en het in Nederland en in Austin opgenomen album “Sweet Cherry Soul”, is wat er rest van deze periode. Jack Hustinx en Richard van Bergen besloten daarna om door te gaan met de band en Shiner Twins was officieel geboren. Het debuut album “All In Store” werd in 2006 opgenomen. In 2008 volgde “Southern Belles” en in 2011 “Four Souls One Heart”. In de huidige samenstelling van Shiner Twins is Jody van Ooijen drummer en Roelof Klijn bassist. Dick Wagensveld overleed in 2011 op drieënvijftig jarige leeftijd, plots na een hartstilstand, tijdens een optreden met Rootbag. Voor zijn nieuwe album trok Jack Hustinx naar Austin, TX. Het album is gedurende een periode van meer dan twee jaar daar ontstaan. In 2013 begon Jack in Austin te schrijven aan de eerste nummers. In 2014, toen Jack opnieuw in Austin was, kreeg onder impuls van Milligan e.e.a. meer vorm en werden er nog nieuwe nummers geschreven. De eerste nummers van “Over Yonder” zijn aanvang 2014 in Austin opgenomen, met de hulp van Texaanse muzikanten (de Southern Aces) zoals Malford Milligan (zang), Derek O’Brien (gitaar), Harry Bodine (slide gitaar), Robert LaRoche (gitaar) en Sheree Smith (zang). Andere nummers zijn ook in Austin voorbereid en in Nederland samen met Roel Spanjers, Roelof Klijn en zoon Nicky afgewerkt en opgenomen. Het resultaat “Over Yonder” is er en mag er zeker zijn. Voor Jack, zo las ik, zijn er twee ‘Southern Aces’, een Amerikaanse en een Nederlandse. De Nederlandse versie (met Harry Bodine, Malford Milligan, Nicky Hustinx, Roelof Klijn en Roel Spanjers) gaan we zeker nog in Nederland tegen komen. De Amerikaanse versie (met Harry Bodine, Malford Milligan, John Magnie, Steve Amedée - beiden van The Subdudes, Mike Roeder en Sheree Smith) zijn op het album te horen en hebben begin 2015 wat optredens gedaan in Austin. Er zijn plannen om met deze bezettingen respectievelijk in Europa en in de States beperkt te gaan touren in 2016. Wij waren er deze week op 9 november bij op de CD voorstelling in het Muziekgebouw - Meneer Frits in Eindhoven, dat helemaal uitverkocht was. Wij van Rootstime.be spraken die avond voor het optreden met Jack Hustinx en Malford Milligan… (Om het voor Malford verstaanbaar te houden spraken we vooraf af, de vragen tijdens het interview in het Nederlands te stellen en de antwoorden zoveel mogelijk in het Engels te doen, zodat Malford ook kan begrijpen wat we vertellen en ook zijn commentaar kan geven…) Jack Hustinx, Malford Milligan, hi! We zijn hier vandaag in Jack’s “hometown” Eindhoven voor een (ik mag zeggen, op meerdere punten) speciale avond. Hoe voelt dit aan en hoe heb je naar deze avond toegeleefd? Wat maakt het vandaag voor jou persoonlijk bijzonder? JH: Bijzonder? Omdat dit hier inderdaad mijn thuisbasis is. Ik verwacht, dat er vanavond veel vrienden zullen komen en… (een korte aarzeling) zo’n avond is altijd wel speciaal en zeker als hij plaats heeft, daar waar je opgroeide. Ja, de beleving naar deze avond was anders, maar dat is pas vanmiddag voor het eerst bij me opgekomen. Wat we deze week doen is touren, zoals een echte band dat doet en iedere dag op een andere plaats optreden. We komen iedere dag laat thuis en worden dan in de loop van de middag opgehaald, om naar de volgende locatie te gaan. Ik heb hier vandaag niet echt op een speciale manier naar toe geleefd. Ik weet dat er vanavond veel bekenden zullen zijn, veel vrienden en dat vind ik leuk. Ik vind deze club geweldig. Ik heb hier vaak gespeeld en speel hier graag. Een vraag voor jullie beiden. Hoe lang zijn jullie nu al muzikant? Ben je zoveel jaren later nog steeds tevreden met deze keuze? Of…? MM: Ik ben een zanger, geen muzikant! (gelach). Voor mij begon het niet in mijn jeugd, toen ik jong was. Ik was negenentwintig toen ik als zanger begon. Ik ben begonnen met zingen, omdat de mensen altijd naar me keken. Dit kwam omdat ik een albino ben en omdat de mensen niet begrepen, waarom ik zo zong. Ze legden door mijn witte huid, het verband niet. Naarmate ik beter leerde zingen, groeide het gevoel dat ik zanger wou worden. Muziekliefhebbers kennen Jack Hustinx al langer van (ik citeer) “Nederlands beste roots band” de ‘Shiner Twins’. Een band, die toen opgericht werd als tour band, voor een Texaans muzikant die in Europa wou touren. Een avontuur dat zo’n twee jaren duurde. Is dit verhaal (in een notendop) juist? Hoe hebben jullie elkaar ontmoet? JH: Hoe ik Malford ben tegen gekomen? (Gelach) Via deze band heb je Malford Milligan leren kennen. Had je toen verwacht dat dit nu nog (deze) gevolgen zou hebben? JH: Hoe het daarna dan verder gegaan is? De samenwerking stopte na die periode van ongeveer twee jaren, omdat ik een meningsverschil met het management van Malford had. Einde verhaal. Het had helemaal niets te doen met Malford zelf. Daarna hebben we elkaar twee, drie jaren niet meer gezien. Bij een optreden van Stephen Bruton (1948–2009), die een goede vriend van Malford en van mij was (en die nog lang samenwerkte met Kris Kristofferson!), hebben we elkaar opnieuw ontmoet. Stephen heeft ons terug samen gebracht, mag ik zeggen. Toen ik naar dat optreden van Stephen en zijn band ging, dacht mijn vriendin dat ze Malford daar buiten zag rondlopen. Ik kon dat ergens niet geloven, dat hij daar ook was. Malford is naar me toegekomen terwijl hij heel luid (mijn naam) Jack riep. Ik was blij dat ik toen die bladzijde, na een moeilijke periode, heb kunnen omdraaien. Voor je album Jack, trok je (opnieuw) naar Texas. Waarom naar (Austin) Texas en wat maakt die plaats zo speciaal? JH: Ik kom graag in Austin en ik kom er al jaren, vanaf dat ik met Malford samen ben gaan werken. Ik kom er de laatste jaren minstens twee keren per jaar en probeer er ook steeds langer te blijven, rekening houdend met mijn visum. Vorig jaar ben ik vier, vijf maanden in Austin geweest. Wat Texas zo speciaal en aantrekkelijk maakt, is niet zozeer Texas als staat, maar Austin, de stad in het midden van Texas. Je ziet bij de verkiezingen dat de hele staat rood kleurt, behalve één klein blauw plekje in het midden, Austin is ontzettend liberaal en links voor Amerikaanse begrippen. Texas is na Alaska de tweede grootste staat en bij de verkiezing van Obama, was dit ook weer heel opvallend. Voor mij, is het ongetwijfeld Austin, waar ik altijd terug naar toe wil. Toen ik er begin 1998 voor het eerst kwam, werd ik omver geblazen door de clubs en de live muziek. Er is geen enkele stad in de wereld, met een groter live muziek aanbod en bedrijvigheid. Er is op iedere plek iets te doen, in de restaurants, clubs… Ik denk dat er zo’n 120 plaatsen zijn waar er live muziek te horen is. Van deze 120 plaatsen zijn er 50, die dagelijks muziek programmeren. Iedere dag om drie uur in de namiddag starten de shows, die duren tot vroeg in de ochtend. Er zijn vele goede muzikanten in Austin en zoveel, waarvan ik nog nooit gehoord had. Top muzikanten! Niet alleen muzikanten, maar ook songwriters. Ik voelde me er onmiddellijk thuis. In 2001 had ik hier in Nederland een postorderbedrijf en verkocht alles. Mijn huis, mijn bedrijf… alles, om naar Austin te kunnen gaan. Ik begon toen met Malford samen te werken, nummers te schrijven en op te nemen. Ik ben naar Nederland terug moeten komen, om de eerste tour voor te bereiden en om zaken te regelen. Je hebt twee jaren aan het album gewerkt en nam zowel in Texas als in Nederland op. Je hebt ginds geen muzikanten moeten inhuren, maar alles zelf “geregeld”. Hoe ben je (als Nederlander) daarin geslaagd? JH: Ik schrijf altijd mijn eigen nummers. Voor mijn nieuwe album wou ik samen werken met mijn vrienden in Austin. Vier nummers zingt Malford op het album. De ‘Southern Aces’, de muzikanten, dat zijn vrienden. Het ganse album is gemaakt door vrienden, die samenwerken. Het gebeurt niet vaak dat een Nederlandse band of artiest naar Amerika gaat voor opnamen. Dit is niet gebruikelijk, en als het al gebeurt dan is dat meestal met een groot budget van een groot label. Zij huren een producer in en de producer huurt de muzikanten. Je werkt dan ginds met een Amerikaanse producer en Amerikaanse muzikanten. Ik heb dat niet zo gedaan. Ik was in Austin en schreef met vrienden nummers. Ze waren zo begeesterd door de songs, dat ze zelf voorstelden om ze in Austin op te nemen. Daarom is dit een heel verschillend project. Noem het “a project of friends”… Waarom koos je voor deze “dubbele” formule en waarom heb je alles niet volledig in Austin afgewerkt, om eventuele “verschillen” in benadering, songwriting te vermijden? Zijn jullie tevreden over het eindresultaat? MM: Het werken op twee plaatsen, was op zich helemaal geen probleem. De woordenschat is immers dezelfde. De muzikanten die met ons samen werkten kenden die woordenschat. Ook de songwriting was dezelfde. De essentie is de muziek en die is heel universeel. We zijn zo wat even oud, we bedoelen hetzelfde en we voelen hetzelfde aan. Ik zing daarom “Life Will Humble You” zo graag. Het is een geweldige song. Het album heet “Over Younder” (vrij vertaald “Daarginds”). Bedoel je met daarginds Texas, of… Vanwaar deze titel? Zit er iets meer achter de titel? JH: Als ik praat vaak over “ginds”, dan bedoel ik uiteraard Texas. (Malford lacht heel uitbundig) In het laatste decennium, ben ik steeds van Eindhoven naar Austin en van Austin naar Eindhoven gereisd en dat telkens weer opnieuw. In het begin van de voorbereiding, wanneer ik in Austin was, dacht ik aan ginds en aan Eindhoven. Was ik thuis, dan dacht ik aan ginds en dacht ik aan Austin. Ik werkte aan de muziek we namen in Austin op, nam de opnamen mee naar Nederland, voegde hier dingen toe en ging terug naar Austin, om alles af te maken. “Over Yonder” was een passende titel. Verder klinkt de titel ook heel Zuiders. Daarom heet de band de “Southern Aces”. We zijn allen Zuiderlingen. Bijna allen die meegewerkt hebben zijn Zuiderlingen, of van Texas of (op één na) van Zuid Nederland. Het is een country / roots album met (de gebruikelijke) twaalf tracks. Hoe zou je zelf de stijl omschrijven en op welk publiek doel je? Is Nederland een country, een roots land? JH: Ik las onlangs een omschrijving, die de lading goed dekt: “soulful Americana”. Ja, zo zou ik het album qua stijl omschrijven. Je krijgt nu even gratis promotietijd. Kan je ons kort drie reden geven waarom we dit album moeten kopen? JH: Moeilijke vraag… Waarom? Staan er bijzondere, persoonlijke nummers op het album? Nummers met “een verhaal”? JH: De meeste nummers zijn uitgesproken autobiografisch. Het zijn nummers die ik samen geschreven heb met Malford. We mogen zeggen dat onze levens overeenkomsten vertonen. We hebben dezelfde dingen meegemaakt. Dezelfde ups en downs. Noem het een “rollercoaster”. “We live life…” Wat was het nummer waar je het langst aan gewerkt hebt? JH: Er zijn nummers op het album, die binnen een half uur geschreven zijn, maar er zijn ook nummers waarvoor we een jaar nodig hebben gehad. Soms heb je een idee, dat je goed vindt, maar je legt het nog even naast je neer. De hoeveelheid tijd die je nodig hebt om een nummer te schrijven, zegt niets over de kwaliteit van een nummer. Vaak zijn die nummers die je vrij snel schrijft, de beste nummers. De meeste nummers op het album, hebben niet veel tijd gevraagd. Volgens John Hiatt zijn alle songs er al en moet je ze enkel nog plukken.
Songwriting is een bijzonder proces, want je creëert iets uit niets. Het is een kwestie van de juiste melodie te vinden en de juiste woorden… De opener “Life Will Humble You” heeft veel gedaan met me. Het is een nummer, dat we op minder dan een half uur schreven. Hoe lang zijn jullie al muzikant? Wat heb je door de muziek over jezelf geleerd? Zijn er muzikaal verschillen tussen EU en de States? MM: Ik zing vanaf mijn negentwintigste. Nog plannen voor een vervolg? Nog overschot voor een nieuw album? JH: (lachje) Neen… Als ik nog een album maak, dan weet ik niet of het nog zo’n album wordt. Dit album is pas uitgekomen. Laat ons eerst eens bekijken wat het gaat worden. Plannen voor de nabije toekomst? Beiden: touren en “Over Yonder” verder promoten. Mijn laatste vragen, voor elk nog een. Speciale dingen voor de show vanavond? Set list? MM: Laat Jack maar voorgaan, ik ben zijn werknemer, hij mijn baas (gelach)… Jack Hustinx, Malford Milligan bedankt voor jullie tijd en bedankt voor jullie muziek / Thank you again for your time and thank you for your music! Eric Schuurmans
|
||